Monday, September 3, 2012

Witte Kokos Chocolade


Alternatief voor witte kokos van de Aldi


Enige tijd geleden gaf mijn moeder aan dat ze soms wel eens zin heeft in de witte chocolade van de Aldi. Hier zit kokos in en crunchy stukjes.
Nu ben ik eens gaan nadenken wat ik hiervoor in de plaats kon maken en ik kwam op het volgende recept uit.

Ingredienten

  • 65 gram horizon witte cashewpasta (je kunt ook zelf cashewpasta maken heeel simpel! zie deze link voor een filmpje)
  • 25 gram kokosolie
  • 50 gram fijngemalen gemalen ongezouten/ongebrande cashews
  • 25 gram kokos
  • 2 gram vanillepoeder (verwar dit niet met vanillesuiker!_) Je kunt een vanillestokje gebruiken in reguliere supermarkten te koop. even open snijden en dan het binnenste eruit schrapen
  • snufje kaneel
  • snufje zout

  • Optioneel: 4 druppels stevia (vloeibare) en 4 gram agave













 

Bereiding

Maal de ongebrande cashews helemaal fijn. Voeg dit samen met alle andere ingredienten in een kom.
Leg wat aluminiumfolie op een bord en spatel hier het je 'beslag' op. Het is een beetje korrelig dus je kunt het niet helemaal mooi egaal krijgen maar dat hoeft niet. Maak het zo dun als je zelf wilt. Zet dit vervolgens in de vriezer en laat dit lekker hard worden. Als de chocola hard is kun je het in stukjes breken en het weer terug zetten in de vriezer.

Je chocola moet gekoeld blijven ivm het smeltpunt van de kokosolie (24-26 graden) Als je de chocola in je handen hebt dan merk je al snel dat het gaat smelten. Een andere optie is om cacaoboter te gebruiken. Helaas heb ik dit nog niet ergens in een winkel zien liggen. Smeltpunt hiervan is 36 graden waardoor het ook buiten de koeling bewaard kan worden. Misschien dat ik het nog wel op internet een keer bestel.

Ik heb het zelf in een siliconen vorm gegoten omdat ik dat er leuk uit zag. Bij de xenos gekocht voor €2,50



Echt heerlijk!

1 comment:

  1. Beetje late reactie, maar cacaoboter kan je kopen (tezamen met allerlei soorten noten) bij Pit & Pit: www.pit-pit.com

    ReplyDelete