Saturday, September 1, 2012

Noorse Cracker

Ingredienten

  • 125 gram zonnebloempitten
  • 110 gram gehakte pompoenpitten
  • 80 gram lijnzaad
  • 65 gram sezamzaad
  • 1/2 theelepel Herbamare (of andere kruiden)
  • 100 ml water (gekookt)
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels gesmolten kokosolie

 

 

Bereiding

Verwarm de oven op 160 graden.
Voeg alle droge ingredienten in een kom en voeg voeg vervolgens het gekookte water en kokosolie hieraan toe. Mix dit kort door elkaar en breek de twee eieren door het mengsel. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Het mengsel verdeel je over de bakplaat. Je kunt hiervoor het beste een gummyspatel gebruiken omdat je het dan heel gelijkmatig kunt verdelen. Zelf verdeel ik de plaat in 18 stukken je kunt dit natuurlijk naar eigen wensen verdelen. De plaat kan nu in de oven voor zeker 60 minuten. Na dit uur kun je kijken of ze hard genoeg zijn geworden. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je ze er nog enkele minuten langer in houden.
Het resultaat zijn heerlijke crackers waarvan je er ongeveer 1 tot max 2 per maaltijd kunt eten. (afhankelijk van hoe groot je ze maakt)












7 comments:

  1. Wat doe ik met die twee eetlepels kokosolie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. De kokosolie wordt gemengd met het hete water en kun je mengen met de zaden.

      Delete
  2. Hoi ik heb even een vraagje over de crackers. ... ik heb ze al een paar x gemaakt en vind d E heerlijk alleen de volgende dag zijn ze al zacht. Af laten koelen en dan in een trommel, lauw warm in de trommel gedaan. Geprobeerd na de bak tijd om ze om te draaien en dan de onderkant nog even te laten drogen maar niks lijkt helpen .... heb ik gewoon pech of doe ik iets fout?

    ReplyDelete
  3. Jammer dat er geen reactie is gegeven van de poster van het cracker recept.

    Lauwwarm gebakken producten in een afgesloten trommel is geen optie. Gebakken crackers/broodproducten eerst goed af laten koelen alvorens in een afgesloten bakje/trommel te doen. De kans op schimmelvorming door het nog aanwezige vocht is groot indien het product niet goed uit kan wasemen. Dit is dan ook van invloed op de taaiheid van de cracker, immers het vocht kan niet weg.
    Wat ik mij afvraag hoezo er eieren worden gebruikt en of deze niet van invloed kunnen zijn van de taaiheid. Ik heb diverse malen crackers gebakken (en zeker geen uur zoals in dit recept staat)en heb nog nooit gehoord dat je er eieren in moet doen.
    Crackers moeten overigens dun uitgerold worden. Hoe dikker, hoe taaier ze kunnen zijn. De temperatuur speelt ook een rol.
    Bij heel Holland Bakt is destijds een uitzending over speltcrackers geweest met een duidelijke uitleg.
    Mogelijk is dit een optie de uitzending te bekijken zodat je een andere optie hebt van het maken van crackers.
    succes!!
    Mijn vraag is overigens ook hoezo er "gekookt" water gebruikt wordt?

    ReplyDelete
  4. De darmreiniger is ook bizar.
    Lijnzaad is al een darmreiniger hoezo dan een of ander poedertje toevoegen. Ik vind dit een erg vreemd recept.........

    ReplyDelete
  5. Darmreiniger van bijvoorbeeld het kruidvat bevatten vezels die als ze in water gemengd worden een soort gel worden en daardoor je zaden goed aan elkaar laat plakken. Je proeft er niets van en het helpt je om een goede stoelgang te houden. Helemaal niet vreemd hoor, het is heel gezond.

    ReplyDelete
  6. @anouschka ik heb hier zelf nooit last van gehad. Mijn crackers zijn altijd erg hard en blijven ook knapperig. Wellicht kun je de crackers volledig laten afkoelen. Niet lauwwarm laten. Hoop dat dit helpt.

    ReplyDelete